· 

Wat hebben een frisdranken- en meubelgigant gemeen? En wat is de link met Ontwikkelingsgericht Coachen ®?

Wat hebben een frisdranken- en meubelgigant gemeen?

Time for change

Onlangs zette ik de TV aan en zag ik een filmpje waarin de volgende vragen gesteld werden.

  • Wie zegt dat we terug moeten naar het 'oude normaal'?
  • Wat als de grootste verandering komt van ons allemaal en we er samen voor kiezen om meer open te zijn?
  • Wat als ik luister met mijn oren, en niet met mijn oortjes?
  • Wat als ik wat minder reis, maar gewoon geniet van elke kilometer?

En ook nog:

  • Ik zal er altijd voor jou zijn en zeg: "Ja, yes, ja ... ik wil!"
  • Ik vergeet nooit meer hoeveel sterker we samen zijn.

Ik was echt wel ontroerd toen ik het filmpje zag! Het was mooi en wat écht telt in het leven, was belangrijk. 

 

Pas de laatste seconden had ik door dat het een reclamefilmpje was van een multinationale frisdrankengigant... 

 

Vandaag in de krant:

  • De volledige tekst van het filmpje - 1 pagina groot - geen verdere reclame.
  • Een advertentie van een meubelgigant die zich afvraagt: "Wat is jouw ambitie voor een groen herstel?" - ook 1  pagina groot.

De meubelgigant maant ons aan om onze verantwoordelijkheid te nemen en zorg te dragen voor onze planeet. De winkel claimt dat duurzaamheid centraal staat in alles wat ze doen. Ze willen iedereen inspireren en mobiliseren – ook bedrijfsleiders en politici – om aan een betere toekomst te werken.  Ze stellen hun ambities voor en vragen zich in de advertentie af wat de ambities zijn van onze beleidsmakers en van andere bedrijven.

 

Opvallend is dat deze meubelgigant in een advertentie alle partijen (bedrijfsleven, samenleving en politiek) oproept om samen te werken aan een groen herstel. En dat iedere burger in persoon aangesproken wordt: ” Ben jij bereid om nu duurzame stappen te zetten voor de generatie van morgen?”

 

Beide bedrijven spreken het eigenaarschap van ieder van ons aan en verwijzen naar het groter geheel. We noemen dat participatieve identiteit. Door wie je bent en wat je doet, heb je impact op je omgeving, op het ‘groter geheel’. 

 

Het voelt me toch wel vreemd aan dat grote multinationale bedrijven ons daarop attent maken. Want de boodschap is heel mooi, wat er achter zit is hopelijk niet puur winstbejag. Doen de bedrijven een 'walk the talk'? Zoniet is hun boodschap weinig geloofwaardig.

 

Het voelt me ook vreemd aan dat bedrijven politici oproepen om eigenaarschap op te nemen voor een duurzame en groene toekomst. Ik ga er immers van uit dat mensen die aan politiek doen, juist wel hun verantwoordelijkheid willen opnemen om hun steentje bij te dragen aan een betere wereld. Dat is een naïeve gedachte.  Ja, ik weet het, zeker als we kijken naar de regeringsvorming. Maar ik zou ze zo graag geloven...

 

Jouw leven en de link met Ontwikkelingsgericht Coachen?

In mijn coachpraktijk en tijdens mijn trainingen en workshops merk ik dat veel mensen pijn hebben. Pijn omdat ze onder enorme werkdruk staan. Pijn omdat ze moeten ‘opbrengen’. Pijn omdat er niet naar hen geluisterd wordt. Pijn omdat warme menselijkheid ontbreekt. Pijn omdat het gezamenlijke ontbreekt. Het is ieder voor zich.

 

Be an influencer by being your true self

Als Ontwikkelingsgerichte Coach besef ik ten volle dat jouw persoonlijke ontwikkeling en de ontwikkeling van het grotere geheel nauw verbonden zijn met elkaar. En wel in twee richtingen: ons doen en laten wordt bepaald door wat er in de samenleving gebeurt. Maar op onze beurt kunnen we met zijn allen, door ons gedrag, impact hebben op de samenleving. 

 

Sinds corona voelen we dat we onze oude manier van leven niet meer kunnen volhouden. We voelen de pijn van het grotere geheel. Het is onze missie om ons af te vragen wie we te ‘zijn’ hebben om een wereld te genereren die leefbaar is voor iedereen. En waar we aandacht hebben voor mens, milieu en klimaat.

 

Onze systemen kreunen langs alle kanten. Het gaat al lang niet meer alleen over milieu en klimaat. Een zinvol en duurzaam leven gaat ook over hoe je omgaat met elkaar, over je verantwoordelijkheid nemen en eigenaarschap opnemen in relatie tot anderen en het grotere geheel. 

Een nieuw virus!

Ontwikkelingsgericht Coachen ® geeft mij de kans om een heel sterk virus te verspreiden! Mijn klanten ervaren dat, als zij persoonlijk ontwikkelen en hun verantwoordelijkheid hiervoor opnemen, gesprekken milder verlopen, dat zijzelf en de anderen rustiger reageren, dat ze duidelijker communiceren en hun grenzen aangeven. Dat ze leren dialoog voeren met mensen die van hen verschillen. Ze zijn een rolmodel voor de zovele andere mensen die met dezelfde pijn zitten. Ze kiezen. Met hun keuze doen ze waar de meubelgigant voor oproept: meewerken aan een groter verhaal. Dit is participatieve identiteit in de praktijk!

 

Kritische massa

We zien in deze coronatijd dat mensen zich wél kunnen en willen aanpassen, dat ze wél kunnen en willen meewerken aan een betere wereld. Hopelijk wordt snel de ‘kritische massa’ bereikt zodat een duurzame kettingreactie ontstaat.

 

  • Hoe draag jij je steentje bij?
  • Wat kan jij leren van onze falende systemen? Hierover meer in een volgende blog.

 

Lieve Vander Linden van Uit Jezelf


Over de auteur

Lieve Vander Linden van Uit Jezelf heeft 20 jaar onderwijservaring en is trainer, teamcoach, perfectionisme en Ontwikkelingsgerichte NLP-coach. Ze werkt volgens het Ontwikkelingsgerichte gedachtegoed ontwikkeld door Rudy Vandamme. (Het Vorkmodel ® en de Ontwikkelcirkel ®). 

 

Ze is een gedreven trainer en coach en haalt in korte tijd veel uit de mensen door haar krachtige reflectieve vragen.