· 

Oefen je perspectivistische lenigheid

Een aantal jaren al ben ik vrijwillige coach bij YAR. YAR staat voor Youth at Risk en biedt jongeren in moeilijkheden tussen 15 en 21 jaar een kans om hun leven weer op de sporen te krijgen. Elk jaar begeleid ik 1 jongere op weg naar de 3 doelen die hij of zij in het begin van het traject gesteld heeft. En ja, die jongeren hebben wel wat op hun kerfstok of komen uit moeilijke thuissituaties.

 

Ik zou dus het traject kunnen begeleiden vanuit de invalshoek “Dit is een moeilijke jongere”. Ik zou me dan enkel focussen op de dingen die niet werken. Ik zou niet geloven in mijn jongere. Ik zou me voortdurend ergeren, misschien wel kwaad worden en de jongere zou me niet vertrouwen. Ik zou me dan machteloos en ontgoocheld voelen.

 

Dit zou een enorm negatieve impact hebben op mijn relatie met de jongere.

 

Vanuit welke invalshoek sta ik dan wel in het traject?

Quote - Er zijn dingen bekend en er zijn dingen onbekend, en daartussen zijn de deuren van perceptie

Ik zie de jongere als iemand zoals u en ik. Iemand met zijn kwaliteiten en valkuilen. Iemand die moeite heeft met het volgen van regels. En wie heeft dat niet? Kijk maar naar de vele reacties tegen de coronamaatregelen.

 

Tegenover de jongere neem ik de rol in van coach. Ik zie hem of haar als iemand die onderweg is in zijn of haar persoonlijke ontwikkeling. Daarom stel ik vragen die naar de kern van de pijn gaan. Ik ben er immers van overtuigd dat als je krachtige vragen stelt, je ook krachtige antwoorden terugkrijgt.

 

En ik ben er zelfs van overtuigd dat jongeren, ook moeilijke jongeren met dikwijls een korte schoolcarrière, in staat zijn om die vragen te beantwoorden.

Wat stel ik telkens opnieuw vast?

Door in interactie te gaan, door vragen te stellen en verder te kijken dan “Je bent een moeilijke jongere”, ontstaat er een vertrouwensband. Die band is zo sterk dat ik zelfs dingen kan zeggen die de jongere soms liever niet hoort. En toch blijven we in gesprek!

Het Pygmalion-effect

Dit is een mooi voorbeeld van wat we het ‘Pygmalion-effect’ noemen. Hoge verwachtingen leiden tot betere prestaties. Mocht ik niet in mijn jongere geloven dan kreeg ik een negatief effect want lage verwachtingen leiden tot slechtere prestaties. Dit speelt ook in het onderwijs of in je team.

Hoe je perspectivistische lenigheid oefenen?

Het Pygmalion-effect speelt in al je relaties! Zowel op het werk als thuis als naar je familie en vrienden toe. Weet dat je zelf kan kiezen vanuit welk perspectief je kijkt! Hoe kijk je naar je die moeilijke collega? Blijf je denken dat er niet mee te praten valt? Of ben je bereid vanuit een ander perspectief naar je collega te kijken om te ontdekken wat er dan te winnen valt?

 

Ik geef je een paar tips om je perspectivistische lenigheid te oefenen:

  • Wees je bewust van je oordeel
  • Reageer niet onmiddellijk
  • Ga aan de slag met je oordeel. Tijdens het online traject Ruimte in mijn hoofd ga je hier dieper op in.
  • Wees je bewust dat anderen vanuit een ander standpunt naar de situatie kijken
  • Stel concrete vragen ter verduidelijking. Blijf bij de feiten.

Hoe uit je emotioneel moeras blijven?

Wanneer je je laat leiden door je negatieve kijk, beland je al gauw in je emotioneel moeras. Je reageert geprikkeld, kwaad of ontgoocheld. Je verheft je stem en wordt emotioneel. Voor je het goed en wel beseft zeg je dingen die je beter niet had gezegd.

 

Om zonder al te veel oordelen naar anderen te kunnen kijken, kijk je best eerst naar jezelf.

  • Hoe beoordeel ik mezelf?
  • Wat vind ik van mezelf?
  • Hoe voel ik me?
  • Wat triggert me bij de andere?
  • Hoe kijk ik naar de andere?

Je bewust zijn van de invloed van jouw perceptie op je communicatie, is de basis om te communiceren met impact!

  • Wil je meer weten en aan de slag gaan met jouw oordelen?
  • Wil je rustig en vanuit je kracht te reageren?

Dan is het online traject Ruimte in mijn hoofd zeker iets voor jou!

 

Wil je goede en krachtige vragen leren stellen? Dan nodig ik je graag uit op de praktische training:

Heb je nog vragen of bemerkingen? Dan hoor ik het graag!

Lieve


Over de auteur

Lieve Vander Linden van Uit Jezelf heeft 20 jaar onderwijservaring en is trainer, teamcoach,  Ontwikkelingsgerichte NLP-coach, perfectionismecoach en loopbaancoach. Ze werkt volgens het Ontwikkelingsgerichte gedachtegoed ontwikkeld door Rudy Vandamme. (Deep Evolvement ®, Het Vorkmodel ® en de Ontwikkelcirkel ®). 

 

Ze is een gedreven trainer en coach en haalt in korte tijd veel uit de mensen door haar krachtige reflectieve vragen. 

 

Blijf op de hoogte van de activiteiten, nieuwe blogs van Uit Jezelf en krijg tips i.v.m. communicatie en welbevinden. Schrijf je in op de nieuwsbrief en krijg er het gratis e-book Feedback geven met impact bij.


Reactie schrijven

Commentaren: 0