· 

Valkuilen in communicatie en hoe er uit blijven

Iedereen communiceert altijd. Ook al zeg je niets tegen elkaar, je kan niet 'niet communiceren'. Communiceren is interageren met iemand anders. Die interactie is een basisbehoefte van de mens om te overleven. 

 

We communiceren veel. We praten. We ruziën. We redeneren. We onderhandelen. We discussiëren. We overleggen. We keuvelen. We lullen. We palaveren. We ratelen. We kletsen.

 

We communiceren zoveel en toch lopen we er voortdurend in vast.  Denk maar aan de moeilijke gesprekken met je collega of met je baas. Of met je partner. 

 

Pijnpunten in communicatie

Ik geef je de meest gehoorde pijnpunten in verband met mank lopende communicatie:

  • Ik voel me niet begrepen
  • Ik heb hier toch niets te zeggen
  • Wat ik ook zeg, het moet toch altijd zijn zoals mijn collega het wil
  • Ik voel me onmachtig
  • Ik mag niet zijn zoals ik ben
  • Ik word gedomineerd door mijn baas/partner/collega
  • Ik durf niets meer zeggen
  • Ik word niet erkend
  • Het is alsof ik tegen muren praat. Er wordt niet naar mijn geluisterd

Wanneer mensen dit voelen of denken, verliezen ze enorm veel energie. Sommigen haken af, worden ziek of veranderen van job.  

 

Valkuilen in communicatie

  • Je gesprek wordt een pingpongspel. Je bent zo overtuigd van je eigen waarheid, dat je niet openstaat voor  het verhaal van je gesprekspartner. Blijkbaar zijn we als mens zodanig geprogrammeerd dat het makkelijker is om de argumenten van onze tegenstander te weerleggen dan kritisch stil te staan bij onze eigen overtuigingen en argumenten. Het gesprek ontaardt in een welles-nietesspelletje. Op een argument volgt een tegenargument, waar dan weer een tegenargument op volgt enz.
  • Je denkt de andere begrepen te hebben. Je interpreteert de woorden van je gesprekspartner verkeerd. Je stelt geen vragen ter verduidelijking.
  • Je stelt suggestieve vragen. Dit zijn vragen waarin je een mogelijke oplossing suggereert.
  • Je neemt de verantwoordelijkheid voor het vinden van een oplossing op jou. In plaats van te luisteren naar je gesprekspartner, zit je aan mogelijke oplossingen en tips te denken. Je luistert naar jezelf.
  • Je beoordeelt wat je gesprekspartner zegt. Is het goed? Is het fout? Je beoordeelt jezelf. 
  • Je gaat in verdediging. Je argumenteert waarom jij wel gelijk hebt. Je bewijst dat de andere fout is. Je praat TEGEN elkaar.

Als je de juiste vragen stelt,

krijg je de juiste antwoorden

Hoe uit je valkuilen blijven?

Wist je dat je je communicatie zodanig kan voeren dat je gesprekspartner zich wel gehoord en erkend voelt? Zodanig dat je met elkaar praat in plaats van tegen elkaar.

  • De eerste stap is je ervan bewust zijn dat je in een valkuil stapt. Hou jezelf in het oog en wees respectvol eerlijk met jezelf. Alleen dan kan je bijleren.
  • Wees je er bewust van dat iedereen de dingen vanuit zijn eigen perspectief ziet. Het ene oordeel is niet beter of slechter dan het andere. Het is gewoon een visie.
  • Stel open vragen zodat je meer informatie bekomt over hoe je gesprekspartner denkt. Open vragen stellen is moeilijker dan je denkt. Ga eens na of je een open of een suggestieve vraag gesteld hebt. 

Wat win je erbij?

Door effectief en verbindend te communiceren, haal je veel meer uit je gesprekken! Je gaat open-minded de dialoog aan met als gevolg dat je je energie behoudt. Je bent in staat om mensen MET elkaar te laten praten (i.p.v. tegen elkaar). Wat sneller tot resultaten leidt. Je kan met een gerust hart delegeren.

 

Ook je collega's winnen erbij!

  • Je collega's voelen zich écht gehoord
  • Ze durven uitkomen voor hun mening zodat je weet wat je écht aan hen hebt
  • Ze voelen zich beter in hun vel, beter in het team
  • Er is veel minder ziekteverzuim, het welbevinden verhoogt
  • Betere samenwerking in het team
  • Je collega's nemen hun verantwoordelijkheid op

 

Om te eindigen geef ik je een quote van Mahatma Gandi mee:

 

In a gentle way, you can shake the world

 

Wil je meer info? 

Wil je met je team aan de slag?

 

Contacteer me gerust via lieve@uitjezelf.be of 0498 84 03 19

 

Succes!

Lieve

Reactie schrijven

Commentaren: 0