· 

3 redenen om je communicatieve vaardigheden onder de loep te nemen

Je hebt het misschien wel al eens meegemaakt. Er is net een nieuwe collega aangekomen op je dienst en het is jouw taak om de nieuweling te verwelkomen en te ondersteunen waar nodig. Eigenlijk heb je het zelf al druk genoeg. Je neemt de taak erbij omdat je N+1 dit gevraagd heeft.

 

Ik geef je 3 redenen om je communicatieve vaardigheden onder de loep te nemen. Niet enkel toe te passen in deze situatie, ook bruikbaar in andere situaties!

 

Eerste reden

Hoe je omgaat met deze situatie, heeft een invloed op je manier van communiceren! Kijk je er tegenop? Dan zal je lichaamstaal wel duidelijke signalen uitzenden. Je gezicht staat op onweer, je zucht hoorbaar en je antwoordt kortaf op de vragen die je nieuwe collega je stelt. Je engagement kost je veel moeite en energie. Je hebt in dit voorbeeld, geen rapport opgebouwd.

 

Hoe kan jij het verschil maken? Door rapport op te bouwen met je nieuwe collega. Je heet haar hartelijk welkom en je vertelt wat over het reilen en zeilen in het team. Je nodigt haar uit om uitleg te vragen waar nodig. Jij beseft dat je veel meer bereikt (zowel voor jezelf als voor je collega) door haar te begeleiden vanuit rapport. Rapport maken, is de basis voor beide partijen om bereid te zijn om met elkaar in gesprek te gaan.

 

Naast de tips in mijn vorige posts, geef ik je het HALTO-model mee om je rapport te versterken. Het is een praktisch overzichtje van de verschillende aspecten waar je op kan letten om een goeie connectie te maken.

  • Hoofd
  • Ademhaling
  • Lichaamshouding
  • Tonaliteit en tempo van je stem
  • Oogcontact - Regelmatig, niet voortdurend

Door te oefenen ga je dit automatisch toepassen en blijf je authentiek overkomen. En zoals met alles: overdrijf er niet mee :-)

 

Tweede reden

Een tweede reden om je communicatieve vaardigheden onder de loep te nemen, is rendement. Wanneer je de juiste vragen stelt (zie vorige posts), ga je snel to the point en win je tijd (en dus ook geld).

 

Derde reden

verstevig je emotioneel leiderschap. Mijn volgende posts zullen hierover gaan.

 

Succes!

Lieve Vander Linden