· 

Waarom "Waarom?" een foute vraag is

Wanneer je de juiste vragen stelt, krijg je de juiste antwoorden

 

In een vorige blog had ik het over wat 'juiste' vragen zijn.

 

Kort samengevat: met open vragen en vragen ter concretisering krijg je al snel meer duidelijkheid. Je ontdekt hoe je collega's naar het lopende project kijken en je kan dieper ingaan op de bezorgdheden die er zijn.

 

Tenzij je een echt foute vraag stelt. Namelijk de waarom-vraag.

 

 

Waarom geen waarom-vraag?

Neem eens een voorbeeld in gedachte waar iemand je een waarom-vraag stelde.

  • Hoe kwam die vraag binnen bij jou?
  • Wat voelde je toen je de waarom-vraag hoorde?
  • Wat dacht je dat de bedoeling was van de waarom-vraag?
  • Op welke manier heb je gereageerd?

Een waarom-vraag klinkt in de oren van de ontvanger altijd als een verwijt. Ook al wil je de vraag neutraal stellen. Een waarom-vraag geeft onderliggend een andere boodschap (tussen haakjes).

  • Waarom heb je je opdracht niet uitgevoerd? - (Je had mij eerst moeten contacteren om te overleggen)
  • Waarom heb je geen contact opgenomen met de IT-afdeling? (Je hebt je werk niet goed gedaan, zij zouden het probleem wel opgelost kunnen hebben.)
  • Waarom kom je niet overeen met je collega? (Je moet niet moeilijk doen.)
  • Waarom heb je het project op die manier aangepakt? (Je doet je werk niet goed)

Nochtans wordt die vraag heel vaak gesteld.

 

Wanneer deelnemers oefenen tijdens de communicatietraining moeten ze echt afkicken van het stellen van de waarom-vraag. Een leerproces dat wat oefening vraagt. Omdat ze onmiddellijk het effect zien tijdens hun gesprekken op de werkvloer, is dat een stimulans voor hen om door te gaan met het stellen van de juiste vragen!

Welke vragen dan wel stellen?

Ik geef je eerst mijn visie weer i.v.m. het stellen van vragen: stel vragen om zoveel mogelijk informatie te verzamelen. Niet om kost wat kost gelijk te willen halen. Stel vragen om een constructief gesprek mogelijk te maken.

Vanuit die visie, stel je best open vragen zoals beschreven in mijn vorige blogs.

 

In plaats van de verwijtende waarom-vraag kan je de volgende vragen stellen vanuit welgemeende interesse.

  • Wat maakt dat je je opdracht niet hebt uitgevoerd?
  • Wat maakt dat je geen contact opgenomen hebt met de IT-afdeling?
  • Hoe zie jij de samenwerking met je collega?
  • Vertel eens iets meer over de manier waarop je het project hebt aangepakt.

Meer leren?

Wil je nog meer juiste vragen kunnen stellen zodat je meer duidelijkheid krijgt met minder woorden?

Schrijf je dan in voor de training Effectiever communiceren met NLP of ga aan de slag met je team en contacteer me voor een op maat gemaakt traject.

 

 

Lieve Vander Linden van Uit Jezelf


Over de auteur

Lieve Vander Linden van Uit Jezelf heeft 20 jaar onderwijservaring en is trainer, teamcoach,  Ontwikkelingsgerichte NLP-coach, perfectionismecoach en loopbaancoach. Ze werkt volgens het Ontwikkelingsgerichte gedachtegoed ontwikkeld door Rudy Vandamme. (Het Vorkmodel ® en de Ontwikkelcirkel ®). 

 

Ze is een gedreven trainer en coach en haalt in korte tijd veel uit de mensen door haar krachtige reflectieve vragen. 

 

Blijf op de hoogte van de activiteiten, nieuwe blogs van Uit Jezelf en krijg tips i.v.m. communicatie en welbevinden. Schrijf je in op de nieuwsbrief en krijg er het gratis e-book Feedback geven met impact bij.

Reactie schrijven

Commentaren: 0