Ontdek de kracht van effectieve communicatie

OPEN  OPLEIDING voor UPENDI academy

Til je communicatie naar een hoger niveau


Data 2025

Maandagen telkens van 9:00 u tot 16:00 u

  • 17/03
  • 31/03
  • 28/04
  • 12/05
  • 26/05
  • 16/06 (halve dag intervisie)

Prijs excl. BTW

  • € 2.295,00
  • 10% korting voor UPENDI-loopbaanbegeleiders
  • 10% korting bij deelname van minstens 3 personen uit hetzelfde bedrijf

Deelnemers

  • Max. 12

Locatie



Word een meester in communicatie

Communicatie is vaak een struikelblok binnen teams, in de relatie tussen medewerkers onderling, tussen medewerker en leidinggevende of in contacten met klanten en leveranciers. 

Ongeacht je positie, zorgt gebrekkige communicatie voor misverstanden, frustraties, verdriet, gemiste kansen en heel wat stress. Ervaar hoe je met krachtige communicatietechnieken de kwaliteit van je gesprekken transformeert


Tijdens deze  opleiding ontdek je hoe je:

  • helder communiceert met collega's en klanten
  • constructieve feedback geeft en ontvangt
  • moeilijke gesprekken ombuigt naar constructieve dialogen
  • omgaat met weerstand
  • een veilige en vertrouwde sfeer creëert in je communicatie
  • sterke coachende gesprekken voeren
  • en nog zoveel meer!

 

Waarom deze training?
De impact van heldere, effectieve communicatie is ongeëvenaard. Tijdens deze training leer je niet alleen technieken, maar oefen je direct met je eigen praktijkcases. Je krijgt waardevolle feedback om je communicatievaardigheden verder te ontwikkelen.

 

Voor wie?

Voor alle medewerkers en leidinggevenden die effectiever en stressvrij willen communiceren.

Schrijf je vandaag in en werk samen met ons aan een communicatiecultuur waarin iedereen zich gehoord en begrepen voelt.

Programma

Module 1 - Effectiever communiceren

  • Het communicatiemodel XL
  • Over feiten en interpretatie en het effect op je communicatie
  • Zorgen voor verbinding en veiligheid
  • Feedback geven en ontvangen – Intentie? Doel? Kader? Hoe?
  • Constructieve gesprekken voeren door te luisteren, samen te vatten, te structureren en door te vragen
  • To-the-point vragen stellen
  • Moeilijke gesprekken ombuigen naar constructieve dialogen
  • De kracht van de verschillende waarnemingsposities 

Module 2 - Persoonlijk leiderschap

  • Wat is mensgericht leiderschap? 
  • Verhoog je emotionele intelligentie
  • Je patronen en rollen als teamlid, als leidinggevende
  • Valkuilen, allergieën, kwaliteiten en ontwikkelingsuitdagingen 
  • Veiligheid en vertrouwen creëren 
  • Grenzen aangeven 
  • Delegeren en opvolgen 
  • Motiveren en eigenaarschap stimuleren 
  • Conflicten ontmijnen 
  • Omgaan met weerstand 
  • Uit machts- en afhankelijkheidsrelaties blijven

Module 3 - Coachende gesprekken voeren

  • Intentie? Doel? Kader? 
  • Je mandaat als coach en hoe dit combineren met je andere rollen
  • Wat is coachen wel? Wat niet? 
  • Basismodel voor een coachend gesprek 
  • Basishouding tijdens het voeren van coachende gesprekken 
  • Welgevormde doelen formuleren 
  • Krachtige vragen stellen 
  • Coachend feedback geven 
  • Je mensen echt leren kennen door verder te kijken dan het gedrag 
  • Enkele krachtige tools 

 

Intervisie

De laatste halve dag besteden we aan intervisie


Wat je kan na de training

  • Je geeft feedback met impact en je kan om met de feedback of kritiek die je krijgt
  • Je kent je valkuilen, allergieën, kwaliteiten en ontwikkelingsuitdagingen
  • Je kan om met emoties en weerstand, zowel van jezelf als van de andere
  • Je voert constructieve gesprekken
  • Je kan luisteren, samenvatten en doorvragen
  • Je weet hoe coachend gesprekken te voeren en hoe je mensen te motiveren
  • Je gaat bewust om met welke verantwoordelijkheden je wel opneemt en welke je delegeert
  • Je ontdekt welke rollen je in te nemen hebt als leidinggevende
  • En het is duidelijk welke rol(len) je al dan niet wil opnemen en welke communicatie bij welke rol past