· 

We hebben relationele intelligentie nodig

Mensen zitten en staan rond een witte rechthoekige tafel

 

Ik val meteen met de deur in huis.

We hebben relationele intelligentie nodig in onze bedrijven, organisatie en scholen. Hoe beter de werkrelaties verlopen, hoe meer de mensen hun werk en leven als zinvol ervaren. Met als resultaat dat ze eigenaarschap opnemen en dat er minder uitval is door stress of burn-out.

Ken je de situatie waarin je geen 'neen' durft zeggen uit angst als asociaal, egoïstisch of lui bestempeld te worden? Of ben je overdonderd door de plotse verbale uitval van je collega aan wie je net een vraag gesteld hebt? Lijkt het alsof je niet gehoord wordt tijdens overlegmomenten? Laaien de discussies snel hoog op?

 

Doe een rondje social media. Hier lees je enorm veel emotionele reacties en manipulatieve dialogen, wat het tegendeel is van relationele intelligentie.

 

Wat is relationele intelligentie?

Relationele intelligentie gaat over

 

  • hoe relaties op een gezonde manier onderhouden
  • bewust zijn van je eigen emotionele intelligentie
  • intelligent communiceren

 

Hoe onderhoud je relaties op een gezonde manier?

Hiermee bedoel ik dat je welgemeende aandacht hebt voor de mens achter de mens. Niet door vanuit medelijden te reageren. Wel vanuit mededogen, vanuit menselijkheid.

Wanneer er een conflict is met een collega, dan hebben relationeel intelligente mensen de vaardigheid om te onderzoeken wat er écht aan de grondslag ligt van het conflict.

 

  • Wat is de vraag achter de vraag?
  • Waar gaat dit conflict écht over?
  • Welke nood of behoefte schuilt er achter de kwaadheid van mijn collega?

 

Relationeel intelligente mensen zijn in staat om connectie te maken met collega's, veiligheid te bieden en vertrouwen te genereren. Dit is een continu proces waar relationeel intelligente mensen op inzetten omdat ze weten dat het de basis vormt voor gezonde relaties. Zonder veiligheid en vertrouwen geen inzet, geen eigenaarschap, geen sympathie, geen werklust.

Je kan dus wel stellen dat relationele intelligentie naast welbevinden de Return On Investment verhoogt.

 

Wat is emotionele intelligentie?

Relationeel intelligente mensen kijken niet alleen naar de ander. Ze kijken ook naar zichzelf. Ze zijn zich bewust van de eigen oordelen, emoties en patronen.

Kijk maar eens naar je dagdagelijkse disputen: gaat jouw ongenoegen over de situatie an sich of spelen er nog andere oordelen of emoties mee?

 

  • Mijn collega moet altijd gelijk krijgen!
  • De projectleider weet het altijd goed uit te leggen maar als puntje bij paaltje komt, wordt er niets gedaan!
  • Wie ben ik om mijn mening door te drukken?
  • Ik voel me niet gerespecteerd.

 

Emotioneel intelligente mensen zijn in staat om uit hun emotioneel moeras te blijven.

 

  • Ze zijn reeds aan de slag gegaan met wat hen triggert in communicatie zodat ze over een gezonde portie eigenwaarde beschikken
  • Ze reageren rustig (en dus niet impulsief) en toch krachtig
  • Ze nemen dingen niet onnodig persoonlijk op
  • Ze reageren op een relationeel intelligente manier door intelligent te communiceren

 

 

Emotioneel intelligente mensen zijn niet gevoelloos! Ze voelen nog. Hun grote kracht is dat ze zich niet laten leiden door hun emoties die een gevolg zijn van belemmerende overtuigingen. 

 

Hoe communiceer je intelligent?

Relationeel intelligente mensen zijn er zich sterk van bewust dat ze een relatie op te bouwen hebben. En dat die relatie van primordiaal belang is om efficiënt samen te werken. Ze weten wat een goed gesprek is en hoe ze dat moeten opbouwen.

 

Tijdens gesprekken zijn ze er met hun volle aandacht bij en stellen ze regelmatig vragen die to-the-point gaan. Het wordt dus geen welles-nietesgesprek. Wel een interactieve dialoog zodat de ander zich gehoord en gerespecteerd voelt. 

 

Waarom ik relationele intelligentie belangrijk vind?

Wij mensen, we zijn geen robots. We zijn mensen met een existentiële behoefte aan interactie en erkenning. Je kan hier dus niet aan onderuit. Met Uit Jezelf bouw ik een brug tussen deze noden en effectief zakendoen, diensten leveren of onderwijzen.

Ik ben er van overtuigd dat we als mens groeien door in dialoog te gaan met elkaar.

Je leert meer van mensen die respectvol je gedachtegang bevragen
dan van diegenen die je gelijk of ongelijk geven

 

Ik ben ervan overtuigd dat wanneer we 'met' elkaar praten in plaats van 'tegen' elkaar, dat mensen dan openbloeien en hun talenten beter kunnen inzetten.

 

Ik ben ervan overtuigd dat gezonde relaties tussen collega's de basis zijn voor een goed draaiend team.

 

Ik ben ervan overtuigd dat een mensgerichte benadering van zakendoen, van omgaan met elkaar, van onderwijzen,... zingeving stimuleert en uitval tegengaat. 

 

Daarom vind ik relationele intelligentie belangrijk!

 

Daarom wil jij/willen jouw mensen in je team of bedrijf blijven werken!

 

Ik ben benieuwd naar jouw visie! 

 

Concrete gevolgen voor jouw team

Relationele intelligentie bevordert de samenwerking in en buiten je team. Je voelt je gehoord en gerespecteerd, ook al krijg je niet altijd gelijk.

 

Teams die op professionele manier met elkaar omgaan focussen zich op constructieve gesprekken en op duurzame relaties. Er heerst een gezond team-ecosysteem waar je je veilig voelt. Ja, dit gaat over psychologische veiligheid.

Je zal versteld staan hoeveel stress er dan wegvalt. Dat voel je echt wel in je lijf. Het is algemeen geweten dat mensen die minder stress voelen, en dus meer ontspanning voelen, aangenamer zijn in de omgang.

Dat is toch de moeite waard om voor te gaan!?

Lieve Vander Linden 


Over de auteur

Lieve Vander Linden van Uit Jezelf heeft 20 jaar onderwijservaring en is trainer, teamcoach,  Ontwikkelingsgerichte NLP-coach, perfectionismecoach en loopbaancoach.

 

Ze is een gedreven trainer en coach en haalt in korte tijd veel uit de mensen door haar krachtige reflectieve vragen. 

 

Blijf op de hoogte van de activiteiten, nieuwe blogs van Uit Jezelf en krijg tips i.v.m. communicatie en welbevinden. Schrijf je in op de nieuwsbrief en krijg er het gratis e-book 10 tips om feedback te geven met impact bij.

 

Reactie schrijven

Commentaren: 0