· 

Hoe behaal ik meer duidelijkheid met minder woorden?

Wanneer mensen met mensen communiceren, loopt er wel al eens iets mis. Je woorden hebben niet de gehoopte impact. De feedback die je geeft, heeft geen effect. Je tekst wordt anders geïnterpreteerd dan hoe jij het bedoelde.

 

Vooraleer tips te geven, wil ik je bewust maken van het volgende: ons brein kan slechts  7 ± 2  elementen tegelijkertijd vasthouden. We kunnen 7 plus of min 2 afzonderlijke stukjes informatie verwerken per keer. We filteren dus heel veel weg uit de informatie die we ontvangen. Ons brein kan alle binnenkomende info gewoonweg niet verwerken. 

 

 

Hoe komt het dat mijn woorden niet altijd even duidelijk zijn voor mijn collega?

 

Zo kan het zijn dat je tijdens een vergadering de agendapunten besproken hebt en het probleem geanalyseerd hebt. Er is ook een plan van aanpak opgesteld. 

 

Na een week komen jullie weer samen voor een vervolgbespreking. Blijkt dat een van je collega's niet gedaan heeft wat van hem verwacht werd. Hij zegt heel zelfzeker dat het de verantwoordelijkheid van iemand anders was. Een andere collega heeft iets helemaal anders gedaan dan afgesproken was.

 

Er barst een discussie los rond wie nu welke verantwoordelijkheid heeft.  Blijkt dat dit regelmatig gebeurt...

 

Je vraagt je af hoe je nog duidelijker kan zijn.

 

Feit is dat eenzelfde woord voor jou een andere betekenis heeft dan voor je collega.

 

Iedereen neemt de werkelijkheid anders waar. Jij zal dingen opmerken en horen die voor je collega niet opvallen. Wat je wel en niet opvangt, heeft te maken met hoe je naar het probleem kijkt, hoe je naar je collega's kijkt en ook hoe je naar jezelf kijkt.

 

Onze zintuigen worden op elk moment bestookt door een teveel aan informatie. Ons brein filtert deze informatie opdat er geen overbelasting zou zijn van ons neurologisch systeem. Jouw waarneming verschilt dus van die van je collega’s. En we reageren en interpreteren allemaal vanuit ons eigen wereldmodel. Met misverstanden tot gevolg.

 

Hoe ga je dan wel je gesprekken aan om meer duidelijkheid te behalen met minder woorden?

Tip 1

Ga voor jezelf na wat het doel is van je gesprek.

  • Wat wil ik zeggen?
  • En van wat ik wil zeggen, wat wil ik ECHT zeggen? Wat is mijn eigenlijke boodschap?
  • Wat wil ik bereiken met mijn gesprek? Wil ik iets bereiken voor mezelf? Voor het team? 

Tip 2

Stel vragen! 

 

Heel dikwijls wordt er TEGEN elkaar gepraat en niet MET elkaar. 

 

Door vragen te stellen, kom je meer te weten over het wereldbeeld van je gesprekspartner en praat je MET elkaar. Zo ontdek je tijdens de vergadering hoe je collega's denken over het opgestelde plan van aanpak. 

 

Door vragen te stellen, achterhaal je sneller wat er speelt in je team. Je creëert mogelijkheden voor een open gesprek dat z'n vruchten zal afwerpen omdat jouw mensen de fijne ervaring hebben dat er naar hen geluisterd wordt. Ze zijn sneller bereid hun verantwoordelijkheid op te nemen.

 

In een volgende blog vertel ik meer over wat goede vragen zijn.

 

Want als je de juiste vragen stelt, krijg je de juiste antwoorden!

 

Lieve - 29/05/2019

 

Reactie schrijven

Commentaren: 0