Workshops - Onderwijs

Leraar zijn is een werkwoord

Wie we zijn bepaalt mee hoe we leraar zijn. Wanneer je identiteit als leraar te ver afwijkt van wie je bent, raak je gefrustreerd en misschien zelfs burn-out. Tijdens deze workshop krijg je meer zicht op je eigen identiteit en geef je van hieruit vorm aan je lerarenidentiteit. Wie je bent als leraar komt dan vanUit Jezelf. Dit geeft energie en meer werkplezier.

 

Mentorgesprekken voeren met leerlingen

Steeds meer scholen bieden hun leerlingen de mogelijkheid aan zich te laten begeleiden door een leraar-mentor. Mentorgesprekken voeren is niet altijd evident omdat je weinig kennis hebt, ervaring mist, weinig tijd hebt of niet beschikt over een goed lokaal waar deze gesprekken in alle rust kunnen doorgaan. Heel wat leraren zijn dan ook terughoudend of angstig om zo'n gesprekken aan te gaan. Deze workshop biedt nieuwe inzichten, een theoretisch kader en praktische oefeningen om deze mentorgesprekken te begeleiden.

 

Debat in de klas

Tegenwoordig geeft iedereen over alles en nog wat zijn mening zonder er wat dieper over na te denken. Het wordt een welles-nietesspelletje waar iedereen zijn gelijk probeert te halen. Met alle gevolgen van dien. Tijdens deze workshop modereer ik een debat met leerlingen over een door hen gekozen thema. Leerlingen leren luisteren naar andere standpunten, diepen hun eigen standpunten uit en passen deze eventueel aan. Ze ontdekken dat tegengestelde meningen een verrijking zijn voor het debat. Door vanuit een ander standpunt te leren kijken, brengen de leerlingen meer begrip op voor anderen en komen ze tot genuanceerdere oordelen.

Deze workshop duurt 1 tot 2 lesuren. Beperkt aantal leerlingen per debat. Contacteer me voor praktische afspraken.

 

Coachende gesprekken voeren

Als directeur, GON-begeleider of zorgcoördinator heb je soms coachende gesprekken te voeren met leerkrachten of ouders. Je leert het gesprek zodanig te voeren dat de antwoorden en oplossingen vanuit de leerkracht of ouder zelf komt.